Iedereen kan portretfotografie doen: tips voor beginners

We leggen uit waarom portretfotografie niet magisch is en hoe je zonder dure apparatuur geweldige portretten kunt maken. Waah, portretfotografie. Voor veel mensen heeft portretfotografie al lang iets met magie te maken. Uit respect voor de kunst durven veel amateur-fotografen het onderwerp helemaal niet aan te pakken.

Voel jij je ook zo? Dus als je denkt dat dingen als: “Portretfotografie is alleen voor professionals” of “Ik kan dat niet” of “Ik heb daar niet de juiste apparatuur voor”, kunnen we je alleen maar zeggen: Dat is absolute onzin!

Drie goede redenen waarom je zeker portretten moet nemen:

Een, het is erg leuk,

  1. je hoeft geen professionele fotograaf te zijn, en
  2. hebben ook geen dure apparatuur nodig om koele portretten te maken.

En nu, van vrouw tot vrouw: Welke van je vriendinnen zou geen mooie foto’s van zichzelf willen hebben?

Ik weet zeker dat dit ook geldt voor veel mannen die stiekem blij zouden zijn met een geweldig portret.

Wij verzekeren u dat als u ons artikel heeft gelezen, u niet alleen een groot verlangen zult hebben, maar ook de moed om volgend weekend direct op pad te gaan om geweldige portretfoto’s te maken. Oké, laten we het doen.

#1 Waarom je stad je studio is

Er is hier zeker niemand die niet op zo’n stomme stoel heeft hoeven zitten in een kamer zonder ramen met een scherm op de achtergrond.

We hebben waarschijnlijk allemaal de typische toepassingsfoto’s gemaakt. Ga alsjeblieft op de stoel zitten, buig het lichaam naar voren, ga naar rechts. – Nee, verder naar links. Whew. Dat is niet leuk.

Het goede nieuws is dat je geen studio nodig hebt. Uw stad, uw buurt of zelfs uw straat kan u alles bieden wat u nodig heeft als achtergrond voor een portret.

Onze favoriete fotolocatie voor portretten?
Als we de keuze hebben, gaan we graag naar het RAW-gebied in Berlijn voor portretfoto’s. Daar hebben we alles wat we nodig hebben.

Kleurrijke graffiti als we kleur op de achtergrond willen, grijze monochrome muren als we iets neutraals nodig hebben, eenzame hoeken zonder andere mensen, maar ook drukte als we het nodig hebben. Voor ons is het de perfecte mix!

We wedden dat er ook genoeg achtergronden zijn voor interessante portretten bij jou op straat.

#2 Welke uitrusting heb je nodig?

Iedereen zal u waarschijnlijk een ander antwoord geven en veel fotografen karrenkoffers met apparatuur naar een opname.

Natuurlijk kun je met dure apparatuur en 3 assistenten geweldige en indrukwekkende foto’s maken. Maar het werkt zonder. Dus als u uw camera alleen met een kitlens heeft Geweldig! Genoeg perfect.

We zullen u nu vertellen met welke apparatuur we altijd uitgaan.

Onze uitrusting voor portretfoto’s:
Model

Eigenlijk is er altijd wel iemand die dat wil. De stimulans om achteraf mooie foto’s van jezelf te maken helpt natuurlijk.

Camera
Onze Sony Alpha 7ii. Elke andere camera is net zo geschikt.

Lens
Meestal beslissen we over een van de twee vaste brandpuntsafstanden of nemen we gewoon beide:

  • 35 mm f/ 1,4 vaste brandpuntsafstand
  • 50 mm f/ 1.8 Vaste brandpuntsafstand

Als u geen Sony-lens heeft, zoals wij, kunnen wij u ook de 35 vaste brandpuntsafstand van Tamron aanbevelen. Een zeer goede lens die door zijn snelheid perfect is voor portretfotografie.

Natuurlijk zijn er ook goedkopere versies beschikbaar, die niet helemaal overeenkomen met de kwaliteit van de vaste brandpuntsafstand van Tamron en niet zo snel zijn. Maar als je een klein budget hebt, raden we deze lens aan: 35 vaste brandpuntsafstand van Nikon.

We hebben ook een artikel geschreven over onze liefde voor onze vaste brandpuntsafstand lens en laten je 6 redenen zien waarom je een vaste brandpuntsafstand nodig hebt.

Vouwreflector
We hebben altijd een opvouwbare reflector bij ons voor geplande opnames. Hiermee kunt u het gegeven licht optimaal gebruiken en uw gezicht op de gewenste manier verlichten.

We hebben altijd een opvouwbare reflector bij ons voor geplande opnames. Hiermee kunt u het gegeven licht optimaal gebruiken en uw gezicht op de gewenste manier verlichten.

Het mooie is dat uw model er op de foto’s frisser uitziet (zelfs zonder nabewerking).

Want het biedt u niet alleen de mogelijkheid om uw motief beter te belichten, maar ook om zich te ontdoen van donkere kringen onder de ogen. En dat doet nooit pijn, hè?

We hebben een 5in1 vouwreflector die slechts enkele euro’s kost. Dus je hebt alles wat je nodig hebt bij je. Een gouden, zilveren, zwarte en witte zijde en een diffuser.

Wees niet verward door de verschillende mogelijkheden nu. We zullen u later uitleggen hoe u de vouwreflector gemakkelijk kunt gebruiken.

Een assistent
Als het mogelijk is, proberen we altijd met twee extra mensen op pad te gaan. Want het is handig als uw model de reflector niet zelf hoeft vast te houden.

#3 Waarom zou je veel tijd moeten nemen voor je schietpartij?

Een schietpartij met vrienden is vooral leuk als het niet per se aanvoelt als een schietpartij. We proberen er altijd een soort dagtocht van te maken. We ontmoeten elkaar bijvoorbeeld op zaterdag rond 11 uur, ontbijten samen in Friedrichshain en gaan dan naar het RAW-gebied.

Daar maken we een tijdje foto’s en daarna nemen we een lekkere lunchpauze met lunch en versnaperingen in de biertuin.

Daarna maken we nog een fotoronde. Het voordeel is dat je om 13.00 uur een heel ander licht hebt dan om 18.00 uur. Dus misschien krijg je wel heel andere foto’s op dezelfde plek.

Bovendien hebben veel mensen, zelfs als ze je al lang kennen, een beetje tijd nodig om zich comfortabel te voelen voor de camera.

We vinden het ook altijd leuk om niet de hele tijd foto’s te maken, maar gewoon tussendoor te praten.

En nu komt er een trucje: jij als fotograaf, maar je moet altijd alert blijven in de tussenliggende fasen.

Want vooral als je tussendoor praat, voelt je tegenhanger zich comfortabeler dan bij het poseren. Vaak worden er zoveel intensievere foto’s gemaakt.

#4. Welke vragen moet je stellen?

Voor ons zijn er eigenlijk drie belangrijke vragen die we onszelf stellen voor een shoot.

1 Wie fotografeer ik eigenlijk?

Wie is deze persoon? Welke karaktereigenschappen onderscheiden de persoon? Is hij of zij bijzonder vrolijk, lacht hij of zij altijd of is hij of zij nogal serieus en denkt hij of zij veel. Is sportief haar leven of loopt ze altijd rond met een boek.

Iedereen is anders en als we daar geen rekening mee zouden houden, zou elke foto er hetzelfde uitzien. Dat zou jammer zijn, nietwaar?

2 Waarvoor zal mijn model de foto gebruiken?

Wat wil uw model met de foto’s doen? Geef het aan de familie, een nieuwe Xing-profielfoto, een foto voor je eigen website of misschien zelfs een sollicitatiefoto?

Als iemand een nieuwe profielfoto voor social media-kanalen wil, moet je die heel anders benaderen dan met sollicitatiefoto’s voor een nieuwe baan.

Als iemand een website over yoga runt, helpt het niet als we tijdens onze shoot foto’s maken voor een graffitimuur. U moet dit altijd van tevoren overwegen en plannen. Dus je kunt je model vertellen wat ze mee moet nemen, in dit geval een yoga-outfit en misschien een yogamat.

3 Hoe stelt mijn model zich het resultaat voor?

Ook al kent u uw model goed, u moet altijd van tevoren uitzoeken welke resultaten ze graag wil zien. Misschien wil iemand die altijd over beide oren grijnst op foto’s wel een serieuze foto van zichzelf hebben.

#5 De technische spullen

We willen hier niet te veel in detail treden. Wij geloven dat iedereen zelf moet uitzoeken wat het beste werkt en wat niet. Je hoeft je niet altijd aan de regels te houden.

We vertellen u hier hoe we onze camera in de meeste gevallen aanpassen en wat we persoonlijk leuk vinden aan portretten.

1 vaste brandpuntsafstand – kleinst mogelijke f-stop

Omdat we onze vaste brandpuntsafstand gebruiken voor portretfoto’s, gebruiken we natuurlijk ook de lichtintensiteit en stellen we de kleinst mogelijke f-stop in. We willen ons meestal – niet altijd – volledig richten op het gezicht van ons model en de achtergrond zo wazig mogelijk maken.

Tip: Als je meer wilt weten over het diafragma en hoe je de achtergrond kunt vervagen, lees dan het artikel over diafragma, onze gratis proefles van onze online fotocursus.

2 Op scherpte: Ten minste een oog moet scherp zijn

We letten er altijd op dat ten minste één oog van ons model scherp is. Niet altijd het hele gezicht moet scherp zijn, maar minstens één oog moet altijd scherp zijn.

Als je niet weet hoe je je focus op je camera moet bepalen, moet je zeker eens kijken naar de instellingen van je camera.

Het is niet alleen erg leuk, maar je zult ook snel merken hoe je foto’s beter worden. In onze online fotocursus leren we de volledige basis van de techniek en nog veel meer.

3 Denk aan de belichtingsmetingsmethode

De belichtingsmetingsmethode wordt door velen verwaarloosd. Dat moet je zeker niet doen. Als u nog niet hebt geleerd hoe u de belichtingsmeter van uw camera moet gebruiken, kunt u dat het beste meteen doen.

Welke methode je gebruikt voor je portret hangt een beetje af van wat je fotografeert. Voor een close-up ben je vaak niet geïnteresseerd in hoe de achtergrond wordt belicht.

Want je focus en het belangrijkste op je foto is je model. Daarom stellen we onze meetmethode voor portretten meestal in op spotmeting. Op deze manier zorgen we ervoor dat de camera niet probeert het hele beeld goed te belichten, maar alleen ons model.

4 Gebruik een reflector

Zo’n reflector is echt iets groots. Het is betaalbaar (je kunt het krijgen voor ongeveer 20 Euro op Amazon) en je krijgt geweldige resultaten. We willen niet te veel in detail treden en u vertellen welke foliekleur goed is voor wat.

Probeer het gewoon zelf, want alleen dan krijg je er na verloop van tijd een gevoel voor. De belangrijkste folie in het begin is de witte folie (klein effect) en de zilverfolie (groot effect).

Hiermee kunt u het gezicht van uw model zeer gelijkmatig belichten. Als u geen helper bij u heeft, kan uw model in geval van twijfel de reflector gewoon zelf vasthouden.

#6 Welk perspectief?

Probeer het maar eens! Heel eenvoudig antwoord. Onze persoonlijke favoriet is: fotograferen op ongeveer dezelfde ooghoogte.

Dat is waar de persoon tegenover je meestal het meest sympathiek lijkt, waarschijnlijk ook omdat dit voor ons het meest gangbare standpunt is – zelfs in het dagelijks leven. Elk perspectief heeft een ander effect.

Wat we persoonlijk helemaal niet leuk vinden als iemand een foto van ons neemt vanuit een lagere positie. Dus van onder naar boven. Dan zie je er meestal dikker uit dan je bent. Niemand vindt dat leuk.

Elk perspectief ziet er voor ieder mens anders uit.

Controleer of uw model twee zeer verschillende helften van haar gezicht heeft. Vaak heb je één oog dat groter is en één dat wat kleiner is. Dan zouden we het model een beetje van de zijkant fotograferen zodat het grotere oog op de voorgrond staat.

Maar het belangrijkste is:
Vraag uw model wat ze het leukst vindt aan zichzelf. Blijf alsjeblieft altijd positief. Niet: “Je hebt een vrij grote neus, dus laten we nu geen zijwaarts profiel maken”, maar “Wat vind je het leukst aan jezelf?

Dan zijn er veel mensen die je direct vertellen wat ze niet leuk vinden, maar dan vraag je in ieder geval aardig om het positieve.

Nog belangrijker:
laat uw model de foto’s zien die u maakt. Er is niets erger dan voor de camera te staan en je buitengesloten te voelen.

Neem een paar foto’s, ga dan naar je model en vraag haar wat ze leuk en onaangenaam vindt aan elke foto. Communicatie is super belangrijk!

Want alleen omdat je van een bepaald perspectief houdt, betekent niet dat je model het leuk vindt.

#7 Lachen

Natuurlijk lachen is voor veel mensen vaak niet zo gemakkelijk. Sommigen bederven de mond, anderen sluiten hun ogen. Basti is zo’n kandidaat, die graag zijn ogen sluit in een foto of onnatuurlijk lacht.

Een zeer eenvoudige truc is de volgende: Vertel uw model om haar ogen te sluiten – in deze tijd kunt u enkele testopnames maken – en als u zegt “nu lachen”, vertel haar dan om haar ogen te openen en te lachen.

Voor veel mensen werkt dit echt geweldig! Je lacht veel minder gespannen op dat moment en na de eerste opening worden je ogen even optimaal geopend.

Nog een tip: Als u een serieuzere foto wilt of misschien een foto waarbij uw model maar een beetje moet glimlachen, zorg er dan voor dat de mond een beetje open is. Dit heeft een heel ander effect.

#8 Wat maakt het verschil achteraf

Wij vinden het heel, heel belangrijk dat je geen portret van een model maakt, maar dat je je er altijd van bewust bent dat je een persoon fotografeert. En deze persoon heeft unieke kenmerken, ideeën en gevoelens. Ga ervoor! Hou dat de hele tijd in gedachten.

Comments

mood_bad
  • No comments yet.
  • chat
    Add a comment